The most memorable sunrise of my life & floating in the Dead Sea!

I will never forget the sunrise I watched from the top of the Masada Fortress, high above the Dead Sea. I won't forget the upward path either - instead of the cable car we hiked up the famous Snake Path to the top.

For our last full day in Tel-Aviv we booked a tour on the website of Tourist Israel. It wasn't the cheapest but it was totally worth the price - for 69$ per person we could see so many beautiful places just in one day! I really love self guided tours (it was basically a reliable, comfortable transfer and we could explore everything on our own). But what does such a tour look like?

The booking process on the website is really simple. You can pay with card, and they will withdraw the money on the day before departure. You will find every useful information on the website and in the confirmation e-mail. You can see which trips and excursion are available from the city you are staying in. Not every excursions are available everyday but this one (the Masada sunrise, Ein Gedi and Dead Sea tour) runs daily. We were picked up with another couple at the entrance of the Grand Beach Hotel Tel Aviv at 2am (after less than 3 hours of sleep!). Two girls joined us in Jerusalem later.

We arrived to Masada really early, before dawn. The ticket office opened at 5am - it was still complete darkness when we began to climb the mountain. We didn't have any light so for the first time we couldn't even find the starting point of the famous Snake Path! The hike itself is a bit rough. I just needed a rest from every now and then and there were some points when I thought that I won't be able to climb up to the top but I still managed it somehow. Just before sunrise! I will never forget the view we had from this ancient fortress: breathtaking mountains glowing in bright orange, pinkish-purple sky and the Dead Sea in the distance. Of course you can visit Masada later the day, the cable cars are running from 9am (as far as I know) but if you love hiking, do not miss this early morning experience. Make sure to have enough water and some snacks with you, and wear appropriate shoes. The climbing up will take at least 60-80 minutes. Going down is a bit faster and easier but be careful: the road can be really steep sometimes.

We left Masada at 8am and continued our journey to Ein Gedi Nature Reserve. You can easily spend an entire day there too, and choose from several hikes, explore waterfalls, etc. We only took a short walk by the water since we were so tired after our morning hike at Masada.

The last stop of our day was the Dead Sea - I was really excited about it! This is not only the lowest point on Earth but it's also really famous for its high salt content. The Dead Sea is almost ten times saltier than any other sea and ocean. That's why you just can't sink in the water: you'll be floating on the surface. Luckily we had a really pleasant weather (20-22°C) so we could do a quick dip in it! It was an amazingly surreal feeling, I couldn't imagine before what it would be like to float in the Dead Sea. It's really impossible to sink and you have to make an effort to even keep your hands or legs under the water. Crazy! On the shore you'll find small pieces of grey mud which can make your skin silky and soft.

Around noon we had to leave and go back to Tel-Aviv but it was an amazing day! A breathtaking sunrise, hiking, waterfall chasing and floating in the Dead Sea - totally worth the price, if you ask me. I will never forget these experiences!

A napfelkeltét, amit a Masada erőd tetejéről néztem végig, magasan a Holt-tenger fölött, soha nem fogom elfelejteni. Ahogyan a felfelé vezető utat sem: nem a felvonót választottuk ugyanis, hiszen az ilyenkor még nem üzemel, hanem gyalog másztunk fel az erődig a híres Kígyó-ösvényen.

A Tel-Avivban töltött hosszú hétvégénk legutolsó teljes napjára befizettünk egy kirándulásra a Tourist Israel honlapján. Nem volt a legolcsóbb, ez tény, viszont önálló szervezésben elég nehezen lehet egy nap alatt ennyi csodaszép helyre eljutni, így összességében azt kell mondjam, teljesen megérte az árát. 69 dollárt (azaz nagyjából 20.000 Ft-ot) fizettünk fejenként a self guided, azaz kísérő nélküli túráért. Ne értsétek félre, én ezt egyáltalán nem bántam, sőt! Sokkal jobban szeretem az ilyen transzfer jellegű kirándulásokat, mint a klasszikus, idegenvezető után loholós verziót. De hogy is néz ki egy ilyen túra?

Egészen egyszerű, a honlap szuperül végigvisz a foglalási procedúrán. Minden kirándulásnál láthatod, hogy a hét mely napjain indulnak, és ki tudod választani, melyik városból szeretnél menni. Ez a túra, amin mi is részt vettünk, három helyszínt foglalt magába: napkelte Masadában, rövid pihenő az Ein Gedi parkban, aztán pedig pár óra strandolás a Holt-tengernél. Hajnali 2-kor indultunk Tel-Avivból a Grand Beach Hotel parkolójából. Egy másik párral együtt várakoztunk, a sofőrünk velük együtt vett fel minket, majd Jeruzsálemben még két ember is csatlakozott hozzánk, szóval összesen hatan voltunk egész nap. De nem voltunk összezárva, mindannyian arra bóklásztunk, amerre szerettünk volna, csupán annyi volt a szabály, hogy mindig vissza kellett érni a megbeszélt időre a bejárathoz, ahol a sofőrünk várt minket.

Masadába nagyon korán, hajnal 5 előtt érkeztünk. Még teljesen sötét volt, és világítás hiányában mindannyian a telefonunkkal világítva kezdtünk el botorkálni a köves úton. Legalább 2 tucatnyian vettük meg a belépőt rögtön a pénztár nyitása után, de a vaksötétben csak második nekifutásra találtuk meg a híres Kígyó-ösvény kezdeti pontját. Biztosan csak én nem vagyok formában, de ezen az ösvényen majdnem kiköptem a belemet. Minden egyes pihenőnél úgy éreztem, hogy nem bírom tovább, itt fogom kilehelni a lelkem. Végül valahogy csak sikerült összeszednem magam, és nagy nehezen felmásztunk a tetejére még napkelte előtt. Sosem fogom elfelejteni az elénk táruló látványt: mindenfelé narancsos fényben izzó, kopár hegyek, gyönyörű, lilás-rózsaszínes égbolt, a távolban pedig a Holt-tenger... Természetesen nem muszáj Masadába ilyen korán érkezni, meg lehet várni, míg elkezd üzemelni a felvonó (azt hiszem, 9 órától), de ha egy kicsit is szerettek túrázni, ne hagyjátok ki ezt az élményt. Víz és kényelmes cipő legyen nálatok, a felfelé mászásra pedig legalább 60-80 percet számoljatok. Lefelé már sokkal gyorsabban és kényelmesebben lehet haladni, de néhány helyen elég meredek az út, szóval érdemes a lábad elé nézni.

Masadát reggel 8-kor hagytuk el, és folytattuk az utunkat az Ein Gedi oázis felé, ahol egyébként nem csak pár órát, de egy egész napot el lehetne tölteni. Nagyokat lehet itt is túrázni, több kisebb-nagyobb vízesés is van itt, amiket érdemes felfedezni. Mi csak egy rövidebb sétát tettünk, mert annyira elfáradtunk Masadában, hogy inkább csak hűsöltünk és pihentünk a patak partján. Amit nagyon sajnálok, hogy nem láttunk egy cuki fokföldi szirtiborzot sem, pedig rengeteg él itt! Nagyon édesek :D

A napunk utolsó állomása a Holt-tenger volt, amit nagyon vártam! A világ legmélyebb pontja magas sótartalmáról híres - csaknem tízszer olyan sós, mint bármelyik tenger vagy óceán, így az sem baj, ha nem tudsz úszni, mert lebegsz a víz felszínén. Szerencsére kellemes időnk volt, többnyire a nap is sütött, volt 20-22 fok is, az meg nekünk már simán strandidő :D Érdekes módon a víz sokkal melegebb volt, mint a levegő, viszont 20 percnél többet egyszerűen nem bírtam benne lenni. Direkt 3 nappal előtte szőrtelenítettem a lábam, nem is előző nap, de még így is csúnya pirosra csípte a bőrömet a víz. De nem csak a vádlimon, hanem például a kézfejem is ki van száradva télen nagyon, azt is kb. véresre marta a só! Szerencsére lebegés közben ki tudtam nyújtani kezem-lábam a vízből. Elképesztően szürreális érzés a Holt-tengerben lenni, nem tudtam elképzelni, milyen lesz, de tényleg lehetetlen elsüllyedni benne. Szinte erőlködnöd kell, hogy a kezedet lent tartsd a víz alatt. A parton mindenfelé lehet találni kisebb szürkés színű iszapdarabokat, amivel ha bekened a bőröd, selymesen puha lesz.

Dél körül sajnos vissza kellett indulnunk, de így is elképesztően tartalmas nap volt, a napkelte is és a Holt-tengerben fürdőzés is olyan emlék, amit garantáltan soha nem fogsz elfelejteni, szóval nagyon megérte az árát!

Have you ever been to Masada or the Dead Sea?