How to explore Vilnius in 48 hours?


Maybe the Lithuanian capital is not on your bucketlist yet but I hope you'll consider adding it to the list after reading this post. I had no expectations before arriving to Vilnius (or to Lithuania) and I have to admit that I wasn't even looking forward to these few days as much as I was excited about Riga for example. Yet this amazing city became my absolute favourite of all the places I've seen during this trip!



I was rather tired when I arrived to Vilnius from Warsaw with an overnight bus. Normally I have no problems sleeping on the bus, but for some reason this night I was awake. Perhaps because I was too excited or too scared because of traveling alone but I don't think that I slept more than 2 hours that night. We arrived to Vilnius at 5:10 in the morning and I was a bit worried about what to do in the dark when I could only check in to my hostel at 2pm and the nearest McDonald's is open from 6am. Yeah and I had to wait in the middle of the bus station. Knowing Hungarian bus stations too well I was a bit worried really. But finally I had no reason to panic because the central bus station of Vilnius is tidier and safer than any of the Hungarian central stations I know :D I sat down in the waiting room, texted my mom, then slept/snoozed for a good half an hour. Noone touched me or my suitcase, the room was full of sleepy travelers with baggages, I wasn't the only one! Around 7am I went to the McCafé nearby and ordered a cake and a cappuccino. I thought that I'll spend the entire day here because I was so tired that I was almost shaking. But coffee and cake poured life in me so around 8am I started to explore the Old Town of Vilnius.

I loved these early morning hours! Although Vilnius is the capital of Lithuania, it is not a typical big city - it's more like a quiet, small town, especially in the morning. Sometimes I was alone walking on the cute, cobblestoned streets on this chilly, sunny spring morning. Maybe there are more convenient ways of sightseeing than doing it with a suitcase, a camera bag, and another bag just like I did, but I really enjoyed it anyway.

The real reward of being an early bird was that I could take photos with no people in the shot. When in Vilnius, do not miss the tiny artworks of Literatų Gatvé. This 'project' was started by a few enthusiastic volunteers - all of the artworks are dedicated to a Lithuanian writer, poet, or translator. Tiny pictures, quotes, ceramics and statues are mounted on the walls. All of them has a number and I think that the collection is constantly growing - now the last number was 233.

After Literatų Gatvé I headed to Užupis which is the artistic, bohemian neighbourhood of Vilnius. It's called the Republic of Užupis and it reminded me a bit of Christiania in Copenhagen. There are some cozy cafés, restaurants, art galleries and interesting shops here and you can find some amazing statues and artworks every now and then. My favourite part was the Constitution of Užupis which is mounted on the wall in several languages and includes rules like this: 'A dog has the right to be a dog'. While I was reading this rules and rights I met two other solo travelers and we took photos of each other.

I had lunch in the Rosehip Vegan Bistro and still had a little time before checking in to my hostel so I took a walk around Cathedral Square. From here you can see one of the city's symbols, the Gediminas Tower (I was too tired to climb up unfortunately). And if you want a breathtaking view of the Old Town, you can hike up to the three crosses. The Old Town of Vilnius is full of beautiful buildings and churches - I can't remember if I have ever seen a city with so many churches! :D This is interesting because Lithuania was among the last countries in Europe to adopt Christianity - their main religion was paganism until the 13th century. Some of the pagan customs are still alive: for example the celebration of the summer solstice.

After checking in to the hostel I took a bus to the Vilnius TV Tower which is the tallest building of Lithuania and offers a wonderful view of the city and its surroundings. If you book your accommodation on booking.com you can also book discounted tickets for numerous attractions in the city (no, this is not a sponsored content, I just want you to save money! :D) So I was able to buy a ticket to the TV Tower online, with a 10% discount. Then downloaded the ticket and upon arrival I showed my confirmation number and QR code and got a paper ticket tot the tower. The entrance fee is cheaper on weekdays than weekends, however the tower is closed earlier in the evening. You can go up to the revolving restaurant and bar area with an elevator. Don't even dream about sitting down in the restaurant and having a quick meal - you have to reserve a table in advance. Fortunately there is a small bar area where you can stand with your drink and admire the view. Some may think this is a waste of money to come up here but I love to look at the cities from above.

There are several kinds of free walking tours in Vilnius with local guides (okay they are not entirely free because you should give a little tip at the end of the tour) but I think if you are spending more time in the city and you are traveling alone it is a good way to see the city from a local's perspective - and you can make new friends too. I also recommend to plan a day trip to Trakai (which I did, and I'll write about it soon).

How to get there?
Although I traveled to Vilnius by bus, the city has an airport too. But if you are already in Poland or Latvia for example, the cheapest and most environmentally friendly way is travelling by bus. I recommend the routes of LuxExpress (this is still not sponsored, but my honest opinion). You can find tickets between 8-15€ between two countries and you can have a small mineral water on night buses, and you can use the coffee machine for free on every routes. There is a toilet on the bus, a socket next to your seet, a small entertainment unit built in the back of the seat in front of you (you can choose from a lot of movies and series), and of course there is a free Wi-fi.

Public transport in Vilnius
The Old Town of Vilnius is so small that you can walk around easily, you don't really need public transport. However, if you want to go to the TV Tower for example or your hotel/hostel is far from the city center, you can go by bus. You can buy tickets directly from the driver, which costs 1€.

Where to stay?
I booked a single room in Hostel Oras - but when I arrived, there was no single room, but a double room with a comfortable bed so I got it for the same price. There was a kitchen, a shared bathroom and there was really nothing wrong with this place. Okay it could have been tidier and cleaner but until my bed is comfortable, I don't really care about anything. Another bonus was that this hostel is so close to the bus station of Vilnius: it's just about 200 meters away. And the Old Town is just a 10-15-minute walk away. Want to book your hostel on booking.com? USE MY DISCOUNT LINK AND SAVE 10%! CLICK HERE TO BOOK!






Nem biztos, hogy a bakancslistád élén szerepel a litván főváros, viszont remélem, ezután a bejegyzés után fontolóra veszed majd, hogy felvedd rá! Vilniusszal, meg úgy összességében Litvániával kapcsolatban semmilyen elvárásom nem volt, sőt nem is érdekelt annyira ez a város, mint az utam további állomásai - mégis hihetetlenül megszerettem, sőt a kedvencem lett mind közül.

Nem éppen kipihenten érkeztem sajnos ide sem. Varsóból este fél kilenckor indultam LuxExpress járattal, és normál esetben semmi bajom nincsen a buszon alvással, általában végig szundizom az éjszakai járatokat, most viszont valamiért nem sikerült. Lehet, hogy a fáradtság, az izgulás, de még valószínűbb, hogy a kettő együtt tehetett erről az álmatlanságról. Nem hiszem, hogy másfél óránál többet alhattam egyhuzamban. Vilniusba irgalmatlanul korán, hajnali 05:10-kor érkeztünk, és bevallom, aggódtam, hogy mit fogok kezdeni magammal ott a sötétben, mikor a szállásomat csak délután kettőkor foglalhattam el, a legközelebbi McDonald's pedig hatkor nyitott. Ja, és mindezt főleg egy buszpályaudvar kellős közepén... a magyar viszonylatokat túl jól ismerve cseppet sem voltam nyugodt. Na, hát végül semmi okom nem volt az aggodalomra, mert Vilnius központi buszállomása színvonalasabb és kulturáltabb, mint itthon némelyik vidéki orvosi rendelő. Sok olyan ember is volt a vároban, akikkel egy busszal jöttem, meg még mások is, nemzetközi járatokra várva. Leültem itt kicsit, írtam anyukámnak, hogy minden oké, sőt még el is szundítottam pár percre. Fél 7 körül gyönyörű napsütésre ébredtem és áttántorogtam a közeli mekibe kávézni. Nem fogok hazudni, irgalmatlanul szarul voltam, azt hittem ennyi lesz a nap, hogy délutánig ott fogok ülni a cappuccinom fölött és szuszogva vegetálok majd :D Szerencsére a kávé meg a csokis süti, meg a liter víz amit megittam helyrehoztak annyira, hogy képes voltam még egy bőröndös városnéző túrára.

Imádtam ezt a néhány kora reggeli órát! Vilnius amúgy sem olyan igazi nagyváros, hiába fővárosról beszélünk, engem mégis inkább nyugodt, vidéki kisvárosra emlékeztetett - különösen reggel. Szombat reggel nyolckor az óvárosban, ezen a hűvös, de napsütéses tavaszi reggelen nem egyszer fordult elő hogy csak a kis gurulós bőröndöm hangja hallatszott a macskaköves utcákon: senki nem volt ott rajtam kívül, még minden ébredezett. Bevallom, kényelmesebb módjai is vannak a városnézésnek, mint ahogyan én csináltam. Elég fárasztó volt húzni magam után a bőröndöt, miközben egy apró mérete ellenére eléggé nehéz fotós táska is lógott a nyakamban, meg egy nyomorult New Yorkeres szatyor a másik kezemben (ebben volt a dzsekim és a napi vízadagom)

Korai kóválygásom jutalma volt, hogy nyugodtan fotózhattam és végignézegethettem a Literatų Gatvé apró alkotásait. Ezt néhány lelkes önkéntes kezdte el, így akartak megemlékezi a kedvenc litván íróikról, költőikről, műfordítókról, tehát mindenkiről, aki hozzátett valamit az irodalomhoz. Apró kis képek, idézetek, kerámia alkotások, szobrocskák állnak ki a falból, és mindegyik meg is van számozva. Ha jól sejtem, folyamatosan bővül a kollekció - most jár 233-nál.

Ezután az Užupis nevű városrész felé vettem az irányt, ami egy független kis városállamnak van kikiáltva, hasonlóan a koppenhágai Christianiához, de valamivel rendezettebb keretek között. Rengeteg hangulatos kávézó, étterem, különleges üzlet és művészeti galéria van itt, meg mindenféle cuki szobor és alkotás, amitől tátva marad az ember szája. A kedvencem a több nyelven is kifüggesztett "alkotmány", ami többek közt olyan szabályokat tartalmaz, mint hogy a kutyának joga van kutyának lenni. A macska nem köteles szeretni a gazdáját, de ott kell legyen, ha szükség van rá, és így tovább... Míg ezeket olvasgattam, találkoztam két másik utazóval, akik szintén egyedül voltak: egy velem egyidősnek tűnő fiatal nőcivel (aki szintén rengeteg holmival sétált, biztosan ő is korán érkezett meg a városba) meg egy pasival, és kölcsönösen lefotózgattuk egymást. Vele váltottam is pár szót, hogy ki honnan jött, merre megy, és kiderült, hogy ő is Rigába készül Vilnius után, csak egy nappal előttem. Szóval úgy tűnik, nem csak számomra volt ilyen vonzó ez a baltikumi útvonal.

Ebédeltem egyet a Rosehip Vegan Bistro-ban, aztán meg még volt egy kevés időm a szállás elfoglalása előtt, és megnéztem a katedrálist és az óváros főterét. Innen látni lehet a város egyik jelképét, a Gediminas tornyot is, ahová bevallom, már túl fáradt voltam felmászni sajnos. Ha pedig igazán jó kilátást szeretnél az óvárosra, akkor a három keresztig is felmehetsz, ami azért elég jó kis túra... Vilnius óvárosa egyébként tele van szebbnél szebb lakóépületekkel, és főleg templomokkal. Nem is tudom, mikor láttam utoljára ilyen kis területen ennyi templomot összezsúfolva, ami már csak azért is érdekes, mert Litvánia utolsók között vette fel a kereszténységet, és egészen a 13. századig a pogány rítusok uralkodtak. Ezeknek ma is látszik a nyoma még, például a nyári napfordulót is megünneplik a litvánok.

Miután elfoglaltam a szállást, elbuszoztam a TV-toronyig, ami Litvánia legmagasabb épülete, és ahonnan csodás kilátás nyílik a városra és környékére. Egyébként, ha bookingon keresztül foglalsz szállást valahol, akkor az adott város számtalan látnivalójához kedvezményesen tudsz belépőt venni. (Nem, nem fizet nekem a booking, sőt senki, csak szeretném, hogy tudjatok spórolni :D) Így én is egy euróval olcsóbban vehettem meg a belépőt a toronyba, amit online kifizettem, majd telefonra letöltöttem a jegyet (QR kód, meg visszaigazolás száma). A kódot egyszerűen beolvassák belépéskor, és megkapod a jegyed. Hétköznap egyébként olcsóbb a belépő, mint hétvégén viszont rövidebb a nyitvatartási idő. A 19. emeleten működő, forgó étteremhez/bárhoz és kilátóhoz lift visz fel. Arról ne is álmodj, hogy csak úgy az utcáról beesve leülhetsz enni - asztalt kell foglalnod. Szerencsére van egy kis bárpult, ahol álldogálhatsz és csodálhatod a kilátást. Én is így tettem és közben bepusziltam egy kicsi sört. Lehet, hogy egyesek szerint pénzkidobás ide feljönni, de én imádom magasból nézni a városokat. Igyekszem minden városnézés alkalmával beiktatni valami hasonló programot.

Tipp: vannak mindenféle ingyenes walking tourok, amiket helyi lakosok vezetnek (jó, nem ingyenes, ilyenkor is illik adni egy kis borravalót), viszont szerintem ha több napot töltesz a városban, és főleg ha egyedül vagy, akkor megéri csatlakozni egy ilyen túrához. Ismerkedhetsz más utazókkal és egy helyi szemszögéből láthatod a várost. A szállásodon biztosan tudnak segíteni, vagy adni neked egy brosúrát, amin rajta van minden túra időpontja. Ha több napra jöttél, akkor egy fél- vagy egynapos kirándulást is érdemes betervezni Trakai-ba (én is így tettem, erről is írok majd egy bejegyzést).

Hogyan utazzunk ide?
Bár én busszal érkeztem Varsóból, repülőtere is van Vilniusnak. De ha már úgyis a környéken (pl. Lengyelországban vagy Lettországban) vagy, a legolcsóbb, és leginkább környezetkímélő, ha busszal utazol. Szívből ajánlom a LuxExpress járatait, akik sajnálatos módon szintén nem fizetnek nekem, ennek ellenére ingyen reklámozom őket, és ennek az az egyszerű oka van, hogy szerintem nagyon jók. 8-15 euróból utazgathatsz két ország között, éjszakai járatokon kis üveg ásványvizet is kapsz, ingysn használhatod a tea- és kávéautomatát, van mosdó, konnektor, az előtted lévő ülés hátuljába épített pici szórakoztató egység (rengeteg film és sorozat közül választhatsz), és természetesen ingyen wifi is.

Városi közlekedés
Vilnius óvárosa olyan picike, hogy gyalog is bejárhatod. A tömegközlekedés kiszámítható és pontos volt - azon két alkalommal, amikor buszoztam, előfordulhat, hogy csak nekem volt szerencsém vele. A sofőrnél közvetlenül is vehetsz jegyet, 1€-ba kerül egy darab.

Hol szálljunk meg?
Kicsit zűrösre sikerült a szállásfoglalásom, először ugyanis az Rd hostel nevű helyen akartam aludni, de nagyon úgy éreztem hogy valami nincs rendben vele, és az indulás előtti napokban alaposabban elolvastam a véleményeket róla. Így megtudtam, hogy nemrég az egyik szoba ajtaját nem lehetett zárni, a szobáknak konkrétan egy üveg ajtó az egyik faluk, ami a közös térre néz, és ez roppant dizájnos ugyan, de nem akartam hogy a lakótársaimmal kukkolni tudjuk egymást a perverz bordó sötételőfüggönyön keresztül, főleg, ha nem is lehet zárni az ajtót. Lehet én paráztam túl, de végül átfoglaltam egy másik szállásra, a Hostel Orasba, ami sajnos éjszakánként 2000 Ft-tal drágább volt, de a lelki békém megért ennyit. Még így is csak hatezret fizettem éjszakánként, ráadásul az egyágyas szobák elfogytak, így ugyanannyiért kényelmes, franciaágyas szobát kaptam. Volt konyha, közös fürdő, igazából semmi baj nem volt a szállással. Ha a tisztaságra kényes vagy, akkor talán ne menj ide, de nekem csak annyi a lényeg, hogy a párna kényelmes legyen a fejem alatt, minden egyéb tekintetben teljesen igénytelen vagyok. További bónusz, hogy nagyon közel, alig 200 méterre van Vilnius a buszállomásától ez a hostel, és az óváros is csak 10-15 perc séta. Ha bookingon foglalnál szállást, HASZNÁLD A DISCOUNT LINKEM, AMIVEL 10%-OT SPÓROLHATSZ! KATTINTS IDE!




Have you ever been to Vilnius? Share your tips in the comments!


Comments